Oktober-December -16

Oktober månad och jag började jobba. Malte skolades in på dagis. Det blev inte långvarigt innan han var sjuk igen. Jag började vabba som slutade med att jag gick hem helt. Sen september månad har han haft hög feber varannan dag ungefär. Svårt att andas och läpparna har blivit blåa. 
Vi åkte in till vårdcentralen flera gånger per vecka. Där vi blev skickade med ambulans till Jönköping några gånger. Dom inhalerade honom och sa att det är astman. Att vi får inhalera några extra gånger.
Efter en månad fick vi nog! Nu får det vara bra. Det här är ingen astma , det går liksom aldrig över. Vi åkte till vårdcentralen igen. Hade med Maltes gammelmormor för extra stöd/tjat på att skullle göra något. Inte bara skicka hem oss. Vi bad om att dom skulle göra en lungröntgen. Det visade precis vad vi sa från dag ett! Han har lunginflammtion som pappan! En sån lättnad! Han fick pencelin och blev bra igen.
 
Vi fick en tid för Malte ska opereras. Här någonstans kände jag själv att det blev för mycket. Vissa dagar orkade jag inte kliva upp ur sängen. Jag mådde inte alls bra. Jag gick ner 6 kilo av all oro. Tankar om att han ska sövas och kanske inte vakna? Han har varit så sjuk nu i lunginflammationen och ska sövas nu? Jag blev orolig, orkade inte tänka på något annat. Ville helst sova bort dagarna. Jag kände inte igen mig själv längre. Jag beslutade mig för att ta kontakt med en psykolog. Jag var väldigt nervös inför det. Men det är de bästa jag gjort!
Hon lyssnade , jag fick berätta hur jag känner , fick gråta. Efter besöken där har det bara kännts så bra. Det var jag behövde. Få prata med någon om allt som hänt. Allt vi gått igenom med en tolv veckor förtidigt född. Vi har klarat oss igenom utan komplikationer när han låg på sjukhuset. Men många gånger har det varit tufft. Att spendera 14 veckor på sjukhus tar på krafterna. Det tär på förhållandet när man är i en sån situation.
November och december gick att återhämta mig. 
 
Malte fick baka pepparkakor för första gången. Han tyckte mest om att äta degen. Jag åkte till Göteborg för julhandla med mina tjejkompisar. 
 
Malte hade tid för operationen men den blev inställd någon dag innan. Vi ska få en ny tid inom 1 till 3 månader. 
 
Vi firade jul med familjerna , lite uppdelat på dagen. Malte fick träffa tomten. 
 
Jag bokade spontant flyg till Finland. Jag och Malte åkte precis efter juldagarna. Några få nätter blev det. Huvudsaken var att vi fick överaska min mormor. Hon blev så glad när vi klev innanför dörren , hon visste ingenting. 
 
Nyår firade vi faktiskt hemma. Vi åt god mat och spelade bingolotto. Det var super mysigt att bara få vara vi. Det behövdes. 
 
Nu ser vi framemot 2017 och hoppas det blir ett super bra år. 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :